کد مطلب:172992 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

تعلقات و وابستگی های مادی
خواص خوب در جامعه تحول زا هستند به شرطی كه در خوشی های دنیا غوطه ور نگردند. اگر نعمت فراوان دنیا آنها را فراگرفت از اقدام های كارآ و انقلابی بازشان می دارد. جلوه های زندگی دنیا سبب تعلق خاطر


می شوند و انسان دل بسته را دست و پا نیز می بندند. امامان معصوم علیهم السلام همواره انسان را از دنیا و زیاده خواهی بر حذر داشته اند. در آیات قرآن آمده: در صدر اسلام ده نفر از مؤمنان توان رویارویی با صد نفر را دارند. اما بعد می فرماید: اكنون ( زمان نزول این آیات كه ظاهرا سال نهم بعثت بوده است ) در شما ضعف حاصل شده است و توان گذشته را ندارید، از این رو بر شما تخفیف داده شده. اكنون بر شما واجب است كه یك نفر در برابر دو نفر مقاومت كند. [1] .

متأسفانه این روند پس از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم با اشرافیت و خوشگذرانی مسلمانان زیادتر شد و خانه های مجلل و خدم و حشم بسیار، آنان را از اقدام های انقلابی بازداشت. انصافا بزرگ ترین لغزشگاه خواص، رو آوردن به دنیا و مظاهر آن است و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز از همین، بیش از هر چیز بر امت خود می ترسید:

اخوف ما اخاف علی امتی زهرة الدنیا و كثرتها [2] .

بیشترین ترس من برای امتم، جلوه های دنیا و زیاده خواهی آن است.

دشمنان نیز از این ضعف آگاهند و از همین راه وارد می شوند. وقتی به تدریج دل ها مالامال از حب جاه و مال گردد دیگر توانایی پذیرش حق را از دست خواهد داد.


[1] انفال (8) آيات 66 - 65.

[2] ميزان الحكمه، ج 1، ص 155.